- Het Nederlandse kledingmerk Cortazu wil het gat tussen sport en lifestyle dichten met duurzame, ethisch geproduceerde, stijlvolle outdoorkleding.
- Door hun direct-to-consumer model kunnen ze de prijzen laag houden in vergelijking met gevestigde outdoormerken.
- Het merk heeft als missie in 2025 te hebben bijgedragen aan de vergroening van minimaal 5 miljoen vierkante meter land in Afrika.
Het Nederlandse outdoormerk Cortazu verkoopt hoogwaardige technische kleding die geschikt is om in te skiën en hiken, maar ook stijlvol genoeg is voor dagelijks gebruik. “We willen het gat dichten tussen sport en lifestyle”, aldus ondernemer Wouter de Roy van Zuidewijn, die het merk in 2017 oprichtte met Wiebe en Herman Poelmann.
De Roy van Zuidewijn en Wiebe Poelmann vertellen aan Business Insider over hun droom om zoveel mogelijk mensen ‘in mooie, ethisch geproduceerde outdoorkleding’ naar buiten te krijgen en tegelijkertijd de wereld ‘een beetje groener’ te maken.
Waarom zijn jullie een outdoormerk begonnen?
Wouter: “Wiebe en ik zijn jeugdvrienden en we zijn alle drie outdoor-fanaten. Toen we een paar jaar geleden samen in de bergen waren, kwamen we op het idee voor een eigen outdoormerk. We zagen nog een gat in deze markt voor een direct-to-consumer model, waarbij de producten direct vanuit de fabriek naar de consument gaan.”
Wiebe: “Doordat alle verkopen via onze webshop verlopen, kunnen we de prijzen relatief laag houden, terwijl de kwaliteit van onze collectie vergelijkbaar is met de gevestigde merken binnen deze industrie. Voor één van onze modellen zijn we vorig jaar zelfs onderscheiden met de eerste prijs tijdens de ISPO, de belangrijkste beurs voor outdoorkledingmerken. Dat was wel een mooie mijlpaal.”
Was het niet moeilijk om binnen te komen in de toch al drukbevolkte outdoormarkt?
Wouter: “Onze mede-oprichter Herman, de vader van Wiebe, werkt al langer in deze markt. Dat heeft zeker geholpen om deuren te openen. Veel fabrieken in deze industrie zijn niet happig om met startende ondernemers in zee te gaan, maar wij hadden dus al een ingang.”
“Verder hebben we er bewust gekozen om de markt te benaderen via crowdfunding. We hebben inmiddels vier succesvolle Kickstarter-campagnes achter de rug. We vinden transparantie in ondernemen heel belangrijk. Door de markt via crowdfunding te benaderen, krijg je ook goed zicht op welke kleuren en modellen mensen aanspreken waardoor je volle pakhuizen kunt voorkomen. Het maakt je als merk flexibel en zorgt ervoor dat consumenten je op een sympathieke manier leren kennen en als het ware meegroeien met je merk.”
Wiebe: “Door de crowdfundingcampagnes hebben we goed zicht op wat onze doelgroep aanspreekt. Er is veel contact. Op die manier kwamen we er bijvoorbeeld achter dat veel van onze klanten heel enthousiast waren over onze duurzame missie. In eerste instantie waren we niet van plan om die missie leidend te maken in onze marketinguitingen, omdat we bang waren dat mensen dat zouden zien als green washing. Maar omdat we zoveel positieve feedback kregen, brengen we onze duurzame kant toch steeds vaker naar de voorgrond.”
Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jullie?
Wouter: “Het is de basis van alles wat wij doen. Bij elke beslissing en stap die we nemen, kijken we of er een duurzame optie is. En dan gaat het niet alleen om het gebruik van duurzame materialen, maar ook om arbeidsomstandigheden en verantwoordelijkheid nemen voor de wereld om ons heen. Zo vervoeren wij onze voorraad bijvoorbeeld niet per luchtvracht, maar per boot. En we vergroenen per verkocht product stukken land in Afrika. ”
Wiebe: “De markt waar wij ons in begeven is van oorsprong vrij traditioneel, maar dat verandert snel. Er zijn voortdurend innovaties op het gebied van materiaalontwikkeling, ook bij de meer complexe stoffen. Onze jas The Shell is bijvoorbeeld volledig gemaakt van gerecycled materiaal; een unicum in de outdoorwereld.”
Wouter: “Duurzaam ondernemen wordt gelukkig steeds minder bijzonder, ook in de meer traditionele markten. Ik ben ervan overtuigd dat duurzaam ondernemen over een paar jaar niet meer als iets extra’s wordt gezien, maar als een basisvoorwaarde. En zo zien wij het ook.”
Wat houdt dat vergroenen van stukken land in Afrika precies in?
Wouter: “Al bij het opzetten van ons merk wisten we dat we actief iets terug wilden doen voor de wereld om ons heen. We zijn outdoorliefhebbers en willen over twintig jaar ook nog van de natuur kunnen genieten.”
“Aanvankelijk waren we van plan om voor elke verkochte jas een boom te planten. Maar toen we ons daarin gingen verdiepen, bleek dat minder impact te hebben dan we wilden. We besloten daarom samen te werken met Justdiggit, een Amsterdamse NGO die boeren in Afrika ondersteunt om droog land weer groen te maken.”
“Voor elke jas die we verkopen wordt 62 vierkante meter grond aan de voet van de Kilimanjaro in Tanzania vergroend. De lokale bevolking wordt geholpen met het weer vruchtbaar maken van lappen grond door het graven van zogenaamde bunds, halve manen waar het regenwater in wordt opgevangen.“
“Onze missie is om in 2025 te hebben bijgedragen aan de vergroening van minimaal 5 miljoen vierkante meter land met de verkoop van onze producten aan 50.000 mensen. Zoveel mensen naar buiten brengen en daarmee de wereld weer groener maken, dat is de droom waar we dagelijks keihard aan werken.”
Lees meer over Better Capitalism:
- Unilever zet in op een revolutionaire technologie om stinkende schoenen en vieze bankbiljetten schoon te krijgen
- Deze 2 jonge ondernemers bedachten een nieuwe manier om je huis duurzaam te verwarmen: door warmte van afvalwater te hergebruiken
- Nederlandse viskweker Kingfish gebruikt unieke methode met vistanks zonder antibiotica: ‘Wij lopen een aantal jaar voor’